Autorius: Artojas

Ar gyvename ant revoliucijos slenksčio? Šis klausimas visai natūraliai turėtų neduoti ramybės daugumai žaidėjų. Ypač jaunesnio amžiaus. Nes jie paprasčiausiai negirdėjo apie keletą iki šiol buvusių panašių bandymų. Tuo tarpu apie OnLive servisą išgirdę žaidėjai su stažu, projektą vertina skeptiškai. Taip pat ir didesnė dalis žaidimų industrijos atstovų šen bei ten komentuojančių naujo serviso privalumus ir trūkumus. Priežasčių skeptiškam požiūriui yra nedaug, bet jos esminės. Dalį jų sukelia pavyzdžiai iš praeities, pavyzdžiui savo laiku panašią emocijų audrą sukėlęs Phantom įrenginys. Dalį jų sukelia technologinių žinių ir fantazijos stoka. Prie to prisideda ir patys OnLive serviso kūrėjai, kurie į techninius klausimus atsako labiau filosofinio pobūdžio teiginiais. Pastarosiomis dienomis šiek tiek pasiskaitinėjau apie OnLive. Atsakymo į labiausiai rūpimą klausimą „Ar OnLive veiks ir jei veiks, ar servisas bus patenkinamas?“ aš irgi neturiu, bet surinkau keletą įdomybių į vieną vietą. Gal tai padės susidaryti savo nuomonę ar į servisą pažvelgti racionaliau. Tiesa man nepadėjo. Man vis dar sunku patikėti, kad kažkas panašaus įmanoma :).


Pagrindines pajamas servisas generuotų rinkdamas (greičiausiai žaidimo leidėjų nustatytą + marža) abonentinį mokęstį iš žaidėjų. Papildomų pajamų tikimasi gauti prekiaujant OnLive mini konsole leisiančia žaisti visus serviso siūlomus žaidimus TV ekrane. Taip pat OnLive valdymo pulteliais, headset’ai ir kiti aksesuarai fanams.

Trumpai apie tai kas tas OnLive
OnLive tai servisas paremtas „cloud computing“ technologija. Apie pastarąją girdėjom ir seniau. Vienas įsimintinesnių momentų buvo šių metų sausį pristatytas AMD Fusion Render Cloud superkompiuteris turintis apie 1000 vaizdo procesorių. Aparatas buvo pristatytas CES parodoje ir iš esmės buvo kalbama apie į OnLive panašų servisą, kurį teikti ketino AMD. Na bent jau tada aš taip supratau. Turint galvoje, kad AMD serviso startą prognozavo po metų nuo pristatymo, buvau pridaręs prielaidų, kad šis projektas ir OnLive projektai kažkiek susyję. Bet greičiausiai tai du visiškai atskiri dalykai. Kitokiu atveju Nvidia turbūt nesipuikuotų OnLive partnerių sąraše. „Cloud Computing“ technologija iš esmės veikia gan paprastai. Jei vartotojas sugalvoja pažaisti naujausią 3D žaidimą, kuriam reikia ypač galingo asmeninio kompiuterio, jis gali tai daryti ir jo neturėdamas. Tiesiog prisijungia prie OnLive ar panašaus serviso ir žaidžia. Serviso tiekėjo serveriai renderina žaidimo vaizdus, skaičiuoja fiziką ir t.t., serviso vartotojui pateikdami žaidimo vaizdą lyg ir video formatu. Kitais žodžiais kalbant, jūs galite žaisti naujausią 3D žaidimą tiesiog savo interneto naršyklėje. Vieninteliai reikalavimai sistemai būtų atitinkama OS (OnLive atveju XP, Vista arba Mac OS) ir pakankamas interneto pralaidumas. OnLive deklaruoja, kad normaliam žaidimui užteks 1,5Mb/s, o HD kokybei prireiks 5Mb/s. Kitais žodžiais tariant, OnLive serviso sėkmė iš tiesų reikštų pabaigos pradžią. Konsolės ir asmeninių kompiuterių parametrų tobulinimas nebetektų jokios prasmės. Vartotojui užtektų mokėti abonentinį mokestį ir žaisti naujausius žaidimus ant savo 3 metų senumo grabo, arba tiesiog įsigyti OnLive mini konsolę kurią galėtų jungti prie televizoriaus. Razina slypi tame, kad pasirodžius naujam super galingam žaidimui, savo geležį tobulinti turės serviso tiekėjas o ne galutinis vartotojas. Na skamba labai gražiai, aišku gyvenant rytų Europoje, tai kol kas nelabai aktualu. Bet vis tiek…


Tai ko gero pats išsamiausias veikimo paaiškinimas iš techninės pusės :). Na bet rimtai, daugiau apie serviso veikimą kol kas niekas lyg ir nepasakoja. O esmė paprasta: jungiam savo PC, MAC ar OnLive mikro konsolę prie serviso tarnybinių stočių ir žaidžiam ką širdis geidžia. Net ir tuo atveju jei kompe tūno pigi, integruota vaizdo plokštė, kūrėjai žada, mums naujausius ir reikliausius 3D žaidimus, optimaliais nustatymais ir be jokio lag’o. I say it’s too good to be true.

Kodėl aš tai vertinu skeptiškai?
Greičiausiai dėl tų pačių priežasčių, kaip ir dauguma kitų žmonių. Interneto pralaidumas. Juk mes kalbam apie gan sudėtingą schemą kai realiai šiuo metu žaidžiamas žaidimas sukasi kažkur debesyse. Maža to, kad internetu turės suvaikščioti kiekviena mūsų komanda, mes dar turėsim gauti iš serverio ir vaizdą. Man tai atrodo paprasčiausiai neįmanoma. Ta prasme jei aš žaidžiu Tomb Raider ir spusteliu mygtuką pašokti, mano komanda keliauja į debesį, ten ji atliekama, mano valdomas personažas pašoka, yra surenderinamas atitinkamas vaizdelis, jis kažkaip suspaudžiamas, atsiunčiamas man, išspaudžiamas ir parodomas. Visa tai turi įvykti tokiu greičiu, kad mygtuko paspaudimo rezultatą aš išvysčiau iškart. Bet jokio, kad ir minimaliai pastebimo vėlavimo. Man norėtųsi sužinoti daugiau apie tai kaip tai veiks, tačiau OnLive atsiriboja abstrakčiais atsakymais. Jie sako, kad sistemos kūrimas truko 7 metus, kad konkurentams norintiems sukurti kažką panašaus prireiks mažiausiai 10 metų. Jie sako…


Šiaip jei servisas veiks, tai daugiausiai iš jo turbūt išloš MAC user’iai kuriuos iki šiol nuoširdžiai mylėjo tik Blizzard (Neturiu MAC’o, bet man iš šono taip atrodo :)).

Ką jie sako atremdami kritiką? Ir kaip man tai atrodo
Nieko konkretaus. Tačiau tuo pat metu kritiką atremia gan įtikinamai. OnLive kūrėjai nesako nieko konkretaus apie tai kaip sistema veikia ir kokiais būdais ji užtikrins nenutrūkstamą, patikimą ir sklandų žaidimą. Kiek teko skaityti interviu, visuose žaidžiama ta pati korta „mes sulaukiame daug kritikos, nes niekas nesukūrė ir nematė nieko panašaus į tai ką turime mes. Mus kritikuoja, nes nepajėgia protu suvokti mūsų projekto didybės“ ir bla, bla, bla. Bet. Patikėti, kad technologija turi perspektyvų galima. Galima ir be konkrečių OnLive kūrėjų įrodymų, remiantis bendromis industrijos nuotaikomis. Vien dėl AMD pranešimų per CES aš kažkaip vis labiau tikiu tuo, kad „cloud computing“ principas realiai gali tapti ateitimi. Turint galvoje faktą, kad Sony patentuoja savo „PS Cloud“ technologiją kurią numato išnaudoti nešiojamų konsolių rinkoje, ta ateitis net neatrodo miglota. Manau nešiojamų kompiuteriukų sferoje, pats tokio serviso principas tikrai turi gan šviesią ateitį.
Nepamirškime ir to, kad Deividas Perry nepraėjus ir kelioms valandoms
po OnLive pristatymo pareiškė, kad jis kuria analogišką ir net geresnį servisą. Tikėti tuo nebūtina, ypač žinant, kad pastaruoju metu Perry labai jau stengiasi būti skandalingas ir girdimas. Kita vertus paties fakto, kad Deivas kažką kuria nepaneigsi. Nepaisant to, kad jo vadovaujamoje kompanijoje „Gaikai“ dirba kur kas mažiau žmonių nei su OnLive servisu, Deividas žada, kad jo apsukos augs po pirmųjų sandorių su investuotojais. Bandydamas perrėkti dėl OnLive kilusį triukšmą, Perry teisinosi, kad iki šiol apie savo projektą nieko nepasakojo todėl, kad pranešimą saugojo E3 parodai. Nors šiaip jis tikrai buvo užsiminęs apie tai, kad jau kuris laikas dirba su kažkuo ką vadino „Cloud“ gaming dar anų metų rudenį. Dabar kalbėdamas apie savo servisą, Deivas jo paleidimą ir išlaikymą įsivaizduoja kaip partnerystę su stambiaisiais interneto tiekėjais. Tokiame požiūryje tikrai yra nemažai prasmės.

OnLive, AMD, Perry‘io „Gaikai“ ir galų gale Sony. Abejoti tuo, kad iš principo „Cloud“ technologija ir turinio streaminimas yra Real Thing būtų kvaila. Kažkas tikrai vyksta. Aišku lieka kitas klausimas, ar kalboms ir svajonėms dar ne per anksti. Aš asmeniškai manyčiau, kad visam šiam reikalui norint įsigalėti, kad ir Amerikoj prireiks kokių trijų metų. Bent jau kalbant apie tą lygmenį ir serviso kokybę kurį žada konkrečiai OnLive. Antra vertus tokie projektai kaip QuakeLive kažkada irgi atrodė it iš fantastikos srities. Aš jau nekalbu apie MMO žaidimus. Akivaizdu, kad anksčiau ar vėliau viskam ateina laikas. Pastaruoju metu, dažniausiai tai įvyksta anksčiau.


Tiesą sakant būtent šis OnLive portalo langas buvo kozerinė tūzų dama mano atžvilgiu. Peržiūrėjęs starto žaidimų sąrašą ir neišgirdęs jų kūrėjų grąsinimo teismais, apie Onlive ėmiau stengtis galvoti pozytyviau.

Vienok pats tvirčiausias OnLive kūrėjų argumentas (kokio kol kas neturi joks kitas servisas) tai parama. Visiems skeptikams užduodamas labai paprastas klausimas „Jei mūsų idėjos ir servisas neveikia. Jei tai tik blefas ir mitas. Kodėl mūs remia didieji?“. Electronics Arts, Ubisoft, Take 2, THQ, Eidos, Codemastares ir t.t. Jei teisingai supratau, Epic net optimizavo Unreal varikliuką darbui su servisu. Tai tikrai nėra tie brand‘ai kurie stačia galva neria į avantiūras.

Kiekvienas nelogiškas žingsnis, šioms kompanijoms gali kainuoti santykius su jau egzistuojančiais partneriais: Sony, Microsoft, Nintendo, mažmena. Tad išreikšdami savo paramą, kad ir nebylia forma, t.y. leisdami naudotis savo vardu serviso reklamoje, šie brandai lyg ir patvirtina vartotojams, kad OnLive gali būti patikimas. Šiam OnLive argumentui aš kol kas turiu tik labai skystą kontrargumentaciją. Iš pradžių maniau, kad jie disponuoja garsiais vardais, bandydami prakišti jų ekonominius sub-brand‘us ir trečiarūšius žaidimus. Tačiau kai startavo OnLive tinklalapis paaiškėjo, kad tokių produktų kol kas jame išvis nenumatoma. Startini žaidimų sąrašą sudaro tik ypač aukštos kokybės žaidimai, absoliuti jų dauguma Next-Gen AAA pavadinimai.

Kitas dalykas gali būti siejamas su ekonominiu bumu. 16,5 milijonų JAV dolerių paramą iš investuotojų, OnLive gavo dar 2007 metais. Akivaizdu, kad būtent tada serviso agentai dirbo labiausiai išsijuosę. Norėdami privilioti investicijų, jie turėjo kažką parodyti, gali būti, kad tai ir buvo didieji vardai, ekonominio bumo fone pasirašinėję viską, ką jiems pakiša ir kas nekainuoja papildomų pinigų. Na tai iš piršto laužta spekuliacija. Ta prasme, kad OnLive žaidimų kūrėjus kaip partnerius priviliojo labai palankiame investicijoms fone, o šie matydami, kad tai nieko nekainuoja sutiko. Bet čia vėlgi sunku patikėti, kad ant to pasimovė tarkim EA. EA žino savo vardo vertę ir kiek tiksliai galima uždirbti išsukinėjant vien jį ar jam priklausančius IP. Manyčiau OnLive turėjo ką parodyti. Gal tikrai istorijos apie serviso testavimą didžiųjų bosų namuose yra bent dalinai tikros.


Prisijungę prie serviso galėsime socializuotis taip pat, ar net labiau, nei galime dabar naudodamiesi XBL, Live, Steam, PSN ir panašiomis sistemomis. Įdomu tai, kad mūsų žaidimo eigą galės stebėti ir kiti žmonės. Brag Clips skiltyje saugosime filmukus kuriuose įamžinome kažką neįtikėtino, ar tiesiog paruoštus video walkthrough strigusiems draugams.

Analitikai
Kaip jau ir minėjau. Dauguma IT apžvalgininkų kol kas į servisą žiūri skeptiškai. Tiesą sakant, jei darbai vyks pagal grafiką, OnLive kūrėjams į tai turėtų būti nusispjauti. Vasarą turintis prasidėti Beta testas (tik JAV) realiai turėtų sudėlioti visus taškus ant i. Tuo tarpu industrijos analitikai dirbantys biržos makleriams laikosi pozityvaus kurso. Tiksliau tokio kurso laikosi Michael PachterWedbush Morgan. Jis mano, kad OnLive yra konsolių eros pabaiga, prognozuoja svaiginantį kompanijos augimą. Tiesa jis remiasi tuo, kad OnLive pasirodys ypač patrauklus leidėjams kaip priemonė sutaupyti minimum 20 procentų maržos kurią pasiima mažmena. Taip pat kaip priemonė nemokėti ~20procentų konsolės savininkams. Nors šitas dalykas man kelia abejonių. Nemanau, kad dalyvavimas OnLive projekte bus nemokamas. Tiesą sakant nemanau, kad jis kainuos pigiau nei leidyba tradicinėms konsolėms. Žodžiu Pachter‘is mano, kad sėkmės atveju jau 2010 metais OnLive turės 1-2 procentus visos žaidimų rinkos. Tikrai svaiginanti prognozė reikia pastebėti…

Jei Patcher‘io prognozės pasitvirtins, reiktų galvoti ne tik apie galimas investicijas į OnLive akcijas, bet ir apie kai kurių investicijų pristabdymą, saugantis „konsolių ciklo“ eros pabaigos. Man tikrai sunku įsivaizduoti gyvenimą be karo, kuris turėtų užvirti prabilus apie aštuntąją kartą. O juk tos kalbos kaip tik 2010 ir turėtų prasidėt. Gali būti, kad po OnLive apsireiškimo, kažkas (MS?) nuspręs pradėti kalbėti anksčiau.

Kas stovi už On-Live
Pritraukti investicijas galėjo ir žmonių stovinčių už serviso vairo sąstatas. Tai tikrai ne pėsti veikėjai. Jų buvimas projekte, galėjo atrodyti patrauklus investuotojams.

Serviso kūrėjas ir vadovas Styvas Perlmanas (Steve Perlman). Bendradarbiavo kuriant QuickTime ir Mova Contour technologijas, internetinį TV servisą WebTV.
Vykdantysis OnLive direktorius Maikas Makgarvei (Mike McGarvey) buvęs vykdantysis Eidos direktorius.
Kompanijos viceprezidentas Džonas Spinale (John Spinale) taip pat dirbo Eidos (vice prezidentas) ir Activision (vykdantysis
prodiuseris).
Taip pat kompanijos sąstate yra Tomas Pakvinas (Tom Paquin) vienas iš Mozilla steigėjų, žmogus dirbęs su ankstyvomis Netscape versijomis. Serviso plėtojimu rūpinsis Polas Vainsteinas (Paul Weinstein) anksčiau tą patį darbą dirbęs MySQL AB.
Kartu su šiais ponais prie OnLive serviso dirba dar per 100 žmonių.

Na ką… Laukiam vasaros?