Tekstas originaliai spausdintas žurnale „Protagonistas“, 3 numeris, 2020 pavasaris. Visą žurnalą nemokamai internetu galite skaityti čia.

Teksto autorė: Agnė Juškėnaitė

Trykštantis gyvenimo džiaugsmu ir kvėpuojantis animacijos magija – toks yra Vilniuje įsikūrusios „Meinart“ animacijos studijos įkūrėjas bei vadovas Meinardas Valkevičius. Dosniai dalindamasis savo nepaliaujamu pozityvumu, pokalbiui apie animaciją jis įkvėpė ir mus. Pasikalbėti tikrai yra apie ką: jau septynerius metus gyvuojanti „Meinart“ animacijos studija gali pasigirti įspūdinga produkcijos įvairove ir tarptautiniais apdovanojimais, o 2D, 3D, “Stop-motion”, AR, VR, GIF ar net klasikine „Disney“ stiliaus animacija savo rankose žongliruojantys studijos kūrėjai užtikrintai tiki tapsiantys pirmaisiais, kuriems už pasiekimus animacijos pasaulyje į Lietuvą pavyks atvežti ir „Oskarą“. 

Meinardai, kokia gi magija vyksta už „Meinart“ studijos sienų? 

Kad animacija išvystų žiūrovą, prie jos turi dirbti visa galybė savo srities profesionalų. Vieno projekto kūrybiniame procese dalyvauja geriausias įmanomas scenaristas, režisierius, iliustratorius, animatoriai ir desertui – garso studija. Daug talentų, daug darbo valandų. Jei norite turėti puikų produktą, tam reikia skirti ir daug laiko. Dažnai klientams sakau, kad animaciją galima sukurti ir per dieną, tačiau tik pagalvokite kaip nuostabiai ji atrodys, jei praleisime prie jos mėnesį ar kelis! Tai tas pats, kaip šlifuoti skulptūrą – galima valandų valandas praleisti prie menkiausių detalių tobulinimo.
„Meinart” studijoje šiuo metu dirba 10 pastovių darbuotojų ir daugybė laisvai samdomų kūrėjų. Paprastai dirbame su 15-30 projektų vienu metu. Taip pat 10-15% laiko skiriame vidiniams animaciniams projektams, kuriuose išsibandome išskirtines technikas ir nagrinėjame mums patiems aktualias temas. Taip mūsų studijoje gimė visi trumpo metro filmai ir naujausias Look”, kuris iki šios dienos vis dar keliauja po įvairius tarptautinius festivalius. Trumpo bei ilgo metro animaciniai filmai – pagrindinė mūsų studijos vizija. 

Ar kiekvienas gali išmokti animuoti?

Visada tikėjau, kad išmokti galima bet ko, jei turi bent 1% talento. Deja, savo profesijoje susidūriau su šimtais animatorių ir turiu pasakyti, kad vis tik ne kiekvienas gali tokiu tapti. Reikia ne tik būti animatoriumi, bet ir degti ta „animatoriška” aistra, domėtis kas vyksta aplinkui, eksperimentuoti su naujomis technologijomis, nenuleisti rankų, net jei nesiseka keliasdešimt kartų. Žinote, pastumti animacinį objektą iš taško “A” į tašką “B” gali tikrai kiekvienas, tačiau pastumti jį taip, kad žiūrovas tuo objektu patikėtų, gali tik talentingas animatorius. Tad mano atsakymas būtų toks: viskas priklauso nuo paties žmogaus – jei yra nuoširdus noras, bus ir talentingas animatorius!

Meinardas Valkevičius

Kodėl nusprendei animacijos studiją įkurti būtent Lietuvoje? 

Tiesą sakant, visa gyvenimą svajojau apie darbą „Disney” animacijos studijoje. Tačiau ilgainiui supratau, kad savo „Disney” galima sukurti ir čia – Lietuvoje. Žinoma, tai padaryti daug sunkiau, bet juk tai ir yra gyvenimo nuotykis. Tai, ką dabar daro „Meinart” studija, yra lygiai tas pats, ką daro „Disney”, tik jie turi tvirtą užnugarį, kalną pinigų ir nepaprastai didelę bei stiprią istoriją. Aš tikiu, kad pasaulio animacijos sostine gali tapti ir Lietuva, tik tam reikia ilgo bei kruopštaus darbo. O įkurti „Meinart” studiją buvo natūraliausias sprendimas mano gyvenime. Padrąsintas savo žmonos ėmiau ir įkūriau, o tada prasidėjo didžioji kelionė per neatrastus vandenynus, naujus animacijos eksperimentus, talentų paieška ir t.t. Toji svajonė dirbti „Disney” taip niekada ir nedingo – tikiu, kad vieną dieną mūsų keliai susikirs ir jie norės su mumis dirbti kartu.  

Tavo meilė animacijai tiesiog liejasi per kraštus. Kas įkvėpė pradėti domėtis šiuo spalvotu kūrybos pasauliu? 

Drąsiai sakau, kad animacija tiesiog yra mano kraujyje. Manau, taip buvo lemta likimo. Dar vaikystėje nuėjęs į animacijos būrelį nupiešiau vištą, kuri padeda kiaušinį. Tada sekė kitas žingsnis – iš kiaušinio išsirito dinozauras, kuris taip pat padėjo kiaušinį. Galiausiai iš to kiaušinio išsirito kareivis, kuris ėmė ir visus nušovė. Tai tapo mano pirmąją animacine istorija. Dabar pagalvojus, tai išties visai nebloga istorija (juokiasi).

Animacija yra didelė magija. Čia tu gali sukurti filmą apie bet ką ir papasakoti jį taip, kaip jokia kamera nenufilmuos ar aktorius nesuvaidins. Tai yra labai kruopštus ir sudėtingas darbas. Vienas mano pažįstamas yra pasakęs, kad animacija negali išgelbėti pasaulio, bet gali jį padaryti gražesniu. Aš tuo labai tikiu! Pats asmeniškai keliuosi ir gulu su animacija. 

Kalbant apie įkvėpimą, Lietuvoje savo didžiausiu įkvėpėju laikau Valentą Aškinį, kuris mane supažindino su animacija, nusivedė į studiją, kur parodė kaip kuriami filmai ir mokė animacijos istorijos. Vėliau, studijuodamas VDA (Vilniaus Dailės Akademija) susipažinau su Jūrate Leikaite ir Ilja Bereznicku, kurie taip pat turėjo didelę įtaką tam, kuo esu šiandien. O jei reikėtų paminėti didžiausią įkvėpėją, tai būtų jo didenybė Walt Disney. Apie šį žmogų žinau absoliučiai viską. Man patiko tai, ką jis kūrė, kaip kūrė, kaip rizikavo, kelis kartus vos nebankrutavo, bet taip nė karto ir nepasidavė, o toliau siekė savo užsibrėžtų tikslų. Šis žmogus buvo vizionierius ir turėjo didelių svajonių, kuriomis nepaliaujamai tikėjo. Kai man būna sunku, visada prisimenu jo sunkumus – tuomet ir mano bėdos ima atrodyti lengviau išsprendžiamos. 

Šiandien „Meinart” studijos projektus galima pamatyti viso pasaulio ekranuose. Jūsų animacinis filmukas  „Look”, aptariantis užterštumo problemą, sulaukė pripažinimo net pačiame Holivude! Kokia šio projekto istorija? 

Mes šį filmuką animavome labai ilgai – gal apie du metus. Per tą laiką daug kas pasikeitė, turėjome daug ką peranimuoti. Galiausiai išleidome savo kūrinį ir išsiuntėme jį į įvairius tarptautinius festivalius. Nepatikėsite, jau po kelių dienų į mūsų pašto dėžutę pradėjo kristi laiškai su atsakymais, kad festivaliai nori matyti „Look” savo programoje. Ir tokių laiškų vis daugėjo: atsimenu akimirką, kai kvietimų skaičius peržengė šimtą. Tai buvo kažkas nerealaus! „Look” rodė net ir Antarktidoje bei Holivude – pastarajame laimėjome apdovanojimą. Ši sėkmė mums nusišypsojo ne tik dėl nagrinėjamos aktualios temos, bet ir dėka labai talentingos komandos, kuri norėjo sukurti kai ką didingo ir gražaus taip, kaip kuriame tik mes. 

“Look”

Kalbant apie iškilius projektus ir Holivudą… Kada sulauksime pilnametražio animacinio filmo?

Su plačia šypsena galiu atsakyti, kad LABAI GREITAI. Šiuo metu kartu su kūrėjais iš Armėnijos bei Vokietijos dirbame prie pilnametražio animacinio filmo „Aurora‘s Sunrise“. Filmas yra pusiau dokumentinis, pusiau animacinis ir pasakoja apie skaudžią armėnų genocido istoriją. Kol kas tai didžiausias „Meinart“ studijos animacinis filmas, į kurį dedama labai daug vilčių. Prie šio projekto dirbti pakvietėme geriausius Lietuvos iliustratorius, animatorius bei kūrybinę komandą. Visi su nekantrumu laukiame premjeros, kuri numatyta dar šiais metais! Na, bet nenoriu atskleisti visų detalių (šypsosi).

Kokie, anot Meinardo Valkevičiaus, yra svarbiausi ĮDOMAUS animacinio personažo bruožai?

Jei atkreipsite dėmesį į mūsų darbus, pamatysite, kad visos mūsų animacijos turi specifinius personažus. Mes jiems skiriame išskirtinį dėmesį ir kiekvienas jų turi savo charakterį bei, žinoma, yra animuotas talentingiausių animatorių Lietuvoje. Mano supratimu, personažas yra įdomus tuomet, kai turi keistų savybių, kurios mums, kaip žiūrovams, taip pat yra aktualios bei artimos. Pavyzdžiui, „Disney” animacinio filmo „Big Hero 6” veikėjas Baymax  – šis personažas dėl savo išskirtinumo ir noro pažinti pasaulį pridaro daug keistų dalykų, kurie mus prajuokina arba priverčia pamatyti jį tokiu mielu, kad… žinote, filmo premjeros laikotarpiu aš vieno kino teatro netgi išsiprašiau padovanoti mūsų studijai pripučiamą šio veikėjo versiją! (Juokiasi) Garbingai džiugino mūsų ofisą daugybę metų. 

Kalbant apie animaciją, kuri džiugina… Kokie filmai tave augino bei suformavo kokybiškos animacijos suvokimą? 

Užaugau su „Disney“ animaciniais filmais ir sovietine animacija, kuri man… baisiai nepatiko. Tokia neišvaizdi! Atsimenu, kartą per televiziją pamačiau Antulio Donaldo animacinį filmuką – bam! – rodos, tą akimirką visas mano pasaulis apsivertė ir jokia kita animacija mano širdžiai nebeįtiko. Iki pat šios dienos „Disney“ filmai man atrodo visapusiškai technologiškai tobuli. Tai, kaip jie žaidžia tarp meno ir komercijos, yra geriausias pavyzdys.
Na, o mūsų studijoje žiūrėti animaciją yra darbas, todėl neretai naujausių filmų į kino teatrą einame žiūrėti darbo metu. 2019 metais vis negalėjau atsidžiaugti tuo, ką animacijos pasauliui davė „Netflix”. Studija dar tokia jauna, o jau davė į kaulus „Disney”, „Dreamworks” ir „Laika” studijoms šių metų Annie“ apdovanojimuose susišluodami net 19 apdovanojimų! „Disney“ gavo tik šešis, „Dreamworks“ ir „Laika“ – nė vieno. Įsivaizduojate, ką tai reiškia? Atėjo labai stiprus veikėjas į animacijos padangę ir per trumpą laiką įnešė didelių pokyčių.
Taip pat esu labai didelis vaidybinio kino gerbėjas. Man vaidybinis ir animacinis kinas skiriasi išties mažai kuo, apart atlikimo technikos. Visi filmai turi scenarijų, veikėjus, istoriją ir išvaizdą. Pats dievinu fantastinius filmus ir esu labai didelis „Star Wars“ gerbėjas. Turiu nepaprastai daug su šiais filmais susijusios atributikos, figūrėlių, komiksų, knygų… Dar mėgstu skaityti „Making Art of“ knygas. Turiu jų ištisą galybę. Jose detaliai aprašoma, kaip buvo kuriamas vienas ar kitas filmas, kaip buvo prieita prie vienų ar kitų meninių sprendimų. Juokais sakau, kad turiu priklausomybę knygoms, susijusioms su kinu. Bet juk tai gera priklausomybė, ar ne? 

Viešojoje erdvėje jau ne kartą nuskambėjo tavo pažadas parvežti Lietuvai  „Oskarą” už animacinius pasiekimus. Ar šis tikslas įeina į “Meinart” studijos penkmečio planą?

Nuo tos akimirkos, kai pradėjau viešai apie tai kalbėti, su manimi susiekė daugybė žmonių. Pilni idėjų ir užsidegimo prisidėti ar tapti komandos dalimi. Ne veltui sakoma, kad žodžiai materializuojasi (šypsosi). Žmonės išgirdo mano svajonę, o svarbiausia – patikėjo, kad tai įmanoma! Drąsiai sakau, kad “Oskaras” yra tikrai pasiekiamas ir mes dirbame būtent ties tuo. Tai galėtų nutikti per artimiausius 6-7 metus. Turime planą, žinome ką ir kaip daryti, kur tiksliai dalyvauti, kam tiksliai patikti (šypsosi). Bet tai tikrai nutiks, toks yra mano gyvenimas tikslas. O po to Lietuva taps animacijos sostine.  


Dėkojame už pokalbį ir linkime pasiekti išsvajotuosius tikslus!
O mes dalinamės keletu MEINART studijos kūrinių: