Autorius: JcDent

Liaudis mėgsta visus baisius dalykus, kuriuos jai gali priskirt rašytojas, tad imsiu ir pasakysiu, kad laisvalaikiu tarp „TV3 žinių“ ir acto garinimo, tūlas pilietis mėgsta vograut, kad va čia žaidimai žiaurūs, ten vieni „vamzdžiai“ ir panašiai. Koks nors įsivaizduojantis esantis moderniu, emancipuotu ir moderniu dar kartais vaiposi: kaip čia yra, kad kiekvienas į laisvę žaidime ar filme išlindęs spenelis yra tragedija, o smurtas visiems priimtinas? Taip abu jaučiasi net neišėję už namų pakovoję už vienokią ar kitokią pasaulio tvarką, o va geimeriams tik dūsaut ir svajot, kam „tumblr“ serveris sudegtų ir „reddit“ su savim nusitemptų. Nes gražus smurtas iš žaidimo kaip ir išnyko.

Savaime suprantame, kad neteigiu, jog žaidimų industrija tebestato tik ekonominius simuliatorius (nors, prisiminus kiek žmonių Transport Tycoon ar Roller Coaster Tycoon užmušiau…): šaudyklės, muštynės, veiksmo žaidimai vis dar yra čia. Tačiau jų smurtas yra toks… sausas. Taip, Battlefield 4 (ir 3) gali labai efektingai ir tinkamai nejaukiai nudurt ar būt nudurtas. Taip, Call of Duty: Ghosts bandė tai imituoti ir sumovė reikalą. Tačiau smurtas AAA žaidimuose daugiausiai yra sausas dalykas, nelabai svarbus ir nelabai gąsdinantis. Lakstai koridoriai, šaudai, matai taškus lekiant, o efekto jokio nejauti. Kūnai krenta, tankai sprogsta, o tu bėgi toliau ir nelabai tau tai svarbu. Pakalbėtum ir apie strateginius žaidimus, jei juos dar kas nors darytų.

Čia tau ne kokiam Duke Nukem, kur vienas šūvis šratiniu šautuvu paverčia šiek tiek katinišką ateivį faršo krūvele. Nebėra ir Fallout būdingų sprogstančių šonų ar kitų baisingų mirčių. Palyginus su aukšto slėgio kraujo arbūzais, tykštančiais kai pataikai į galvą Jagged Alliance 2, dabartiniai žaidimai neturi ką pasiūlyt. Geriausias efektas yra tas sausas „pokšt“ ir tik stuburo galiukas galvos vietoje, kaip būna Blacklight. O kai pameni, kaip pirmą kartą „Stronhold“ pamatei, jog lankininko nušautas žmogeliukas ne šiaip pastimpa, o dar visas kruvinas parvirsta su iš krūtinės styrančia strėle… Arba kaip mirties animacijas pirmajame „Dawn of War“…

Taip atsitiko iš dalies dėl to, kad dabar smurtą padaryti yra pakankamai brangu. Čia tau ne „Duke Nukem“ nupiešt paprastą sprite (arba šiek tiek sudėtingesnį, nes kai kurie ateiviai dar suklumpą prieš mirtį). Dabar trui pasirūpinti tuo, kaip fizikos variklis susidoros su kaukolės atplaišom, kad išsitaškančių smegenų tekstūros būtų gerai atliktos, ir dar daug visokių niekų. Dabar, jei nori smurto, turi norėti jo labai, ir tam skirti pinigus, ir, pagriebęs už pakarpos meninės srities direktorių, staugt jam į veidą, kad nori matyt visur besitaškančias vokiečių žarnas. Tikrai, šiomis dienomis „Kingpin: Life of Crime“ padaryti būtų daug sudėtingiau.

Taičiau ne vien finansine prasme. Matote, prieš žaidimus nori kovoti ne tik mamytės ir tėveliai, bet ir patys žaidimų industrijos žurnalistai. Ar iš tų pačių ne vietoje ir nelaiku esančių liberalių iliuzijų, skatinančių bandyti keisti pasaulį (tuo pačiu realiai neįdedant tikrų pastangų), ar būriškai bandant pritempt žaidimus iki visuomenės lygio, kad jai galėtum parodyt, kad va, ne čia gėda, čia tokie pat dalykai, prie kurių jūs pratę… Iš to ir atsiranda tokie skundai dėl smurto „BioShock: Infinity“ (labai saikingai dozuoto vaizdo intarpams, nes taip pigiau): va, matote, negalime draugams rodyt… Ir, aišku, kas netingi (ir tingi stengtis) tas dar ir primena GTA ir prostitutes.

O tai yra kaip ir geras pavyzdys, kad žaidimui mums nesuteikiant smurto, mes jį susirasim ir patys. GTA nuskalbtas iki mirties, bet tai dar nereiškia, kad mes nebuvom monstrai ne tokiuose žymiuose (todėl ne  tiek panikos keliančiuose, vadinasi, ir mažiau minimuose) žaidimuose. „The Sims“ beveik kiekvienas yra nuėmęs kopetėlęs baseine. Aš esu užspeitęs žmogelį vienam antro aukšto langely, lauke. Yra ir pakankamai universalių priemonių, kaip garantuotai sukelti gaisrą, kad sudegtų neįtikę sims‘ai. Ir vienas žmogus iš interneto sukūrė labirintą, kuriuo į darbo mašiną begdamas žmogelis nualpsta gal tris kartus, o grįžta namo kaip tik laiku, kad reiktų vėl išbėgti. Tiesa, čia gal mažesni mąstai… Kitaip nei ankščiau minėtame Transport Tycoon manipuliuojant traukiniais, kad sunaikintum varžovo sunkvežimius. Arba Roller Coaster Tycoon svečių skandinimas, ar tyčia sudužtančių atrakcionų statymas.

Ašarėlė kruvina gal ir rieda , bet nereikia prarasti vilties. Company of Heroes 2, kad ir koks šleivas kreivas būtų, sprogus tankui kartais parodo iš jo iššokantį, degantį ir kraupiai šaukiantį žmogelį. Tą patį darė ir du Vermachto kareiviai, kuriuos šiandien Men of War liepsnosvaidžiu padegiau. Karas vis dar brutalus ir baisus, o tai ir patenkinta įvarius poreikius: estetinius, sadistinius… ir tai, kad gal kartais susimąstytume, jog tai, ką darome, nėra labai gražu ar gera.