Autorius: Patarejas

Internetiniu žaidimų chronologija sutampa su interneto chronologija – prieš keturiasdešimt metų sujungus du universitetų tinklus, iš karto atsirado tų, kurie ėmėsi sistemos pritaikymo žaidimo tikslams, tad kompiuterinių žaidimų pirmuosius žingsnius padėjo būtent universitetų darbuotojai, studentai, valstybinių skaičiavimo centrų programuotojai. Pirmi žaidimai buvo tekstiniai ir tik dviejų žanrų – strateginiai, susišaukiantys su šiuolaikiniais interneto siurprizais tokiais kaip farmvilis, arba rpg dungeon crawleriai.

Tiesa, 1973-aisiais įvyko šis tas įdomaus, kai NASA mokslo centre vienas mokslininkas eksperimentavo su pseudo 3d vaizduojančia programa ir sukūrė vaikščiojimo po labirintą žaidimą. Kai vaikštinėti labirintais visiems nusibodo, vienas mokslininkas pasiūlė pritaikyti labirintą dviems žaidėjams – tuoj pat buvo sujungti du kompiuteriai ir prie skirtingų sistemų sėdintys žmonės galėjo judėti toje pačioje virtualioje erdvėje. O jau tada įvyko kai kas natūralaus ir stebuklingo – vienas iš mokslininkų grupelės, pasiungusiu į šį „popamokinį“ projektą, pareiškė, kad žaidėjai galėtų šaudyti į vienas kitą – ir taip gimė „Maze Wars“ – pirmoji pirmo asmens šaudyklė su kelių žaidėjų režimu, pradėjusi ilgą ir įspūdingą žanro istoriją.

Maze Wars (1973)
Maze Wars (1973)

1975 metais buvo sukurtas žaidimas „Adventure“, kuris vėliau turėjo didelę įtaką tiek nuotykių, tiek fantasy RPG žanrams. Vienas „Adventure“ kūrėjų, Will‘as Crowther‘is buvo uolų tyrinėjimo mėgėjas, tad ir pati žaidimo įdėja gimė po Mamutų Olos aplankymo, su tikslu žaisti olų tyrinėjimo žaidimą su dukterimis. Kaip ir įprasta tokioms istorijoms, žaidimo kodą aptiko kitas studentas, kuris buvo didelis Tolkieno fanas, ir taip oloje atsirado kirvius mėtanys nykštukai, magiški tiltai ir kiti panašūs fantasy atributai. „Adventure“ įkvėpti Masačiūsetso studentai sukūrė svarų indėlį internetinių žaidimų istorijai turėjusią „Zork“ trilogiją, na, o įkvėptas pastarosios, Esekso universiteto studentas Rojus Trubšo ir jo kolega Ričardas Bartlas sukūrė „Zork“ žaidimo sistema paremtą požemių crawlerį MUD.

Devintasis dešimtmetis dovanojo tam tikrą daugelio žaidėjų žaidimų bumą, tai buvo įtakota technologijų tobulėjimo ir interneto tinklų plėtimosi. Įsikūrė šimtai firmelių, kurios gamino tekstinius internetinius žaidimus žaidėjams esantiems jų tinkluose. 1984 pasirodė pirmas komercinis interneto žaidimas „Islands of Kesmai“ – tai buvo vaidmenų žaidimas, kurį galėjo žaisti visi CompuServe tinklo vartotojai. Compuserve – vienas pirmųjų didžiųjų internetinių tinklų, dominavęs devintajame dešimtmetyje ir galiausiai pralaimėjęs konkurencinėje kovoje su AOL. Valandinis Compuserve mokestis buvo 6 USD. Žaidime buvo galima atlikti vieną veiksmą kas dešimt sekundžių, tad vienas veiksmas pirmajame komerciniame internetiniame žaidime žaidėjui kainuodavo 1,6 cento.

Dešimtojo dešimtmečio pradžioje video žaidimai išgyveno mini aukso amžių, aišku tuo metu tai buvo ne mini aukso amžius, tačiau vertinant šių dienų masteliais…

Čia reikėtų pridurti, kad konsolių rinka tuo metu buvo kaip visada tvirta, tačiau personalinių kompiuterių rinka atsidūrė ant revoliucinio žingsnio, kuris įvyko pasirodžius žaidimui „Doom“, nuo kurio visiems nukrito „stalčiai“. Pirmas pilnavertis, išbaigtas, trimatis pirmo asmens žaidimas.

Tiesa, vertinant per interneto prizmę, svarbesnis buvo kitas id Software žaidimas – „Quake“. Tai buvo pirmasis modernus žaidimas, turėjęs galimybę žaisti internete. Žaidimo serveriuose vienu metu šaudėsi iki 80.000 žaidėjų iš viso „baltojo“ pasaulio, id Software susikrovė milijonus, Karmakas papildė savo Ferrari kolekciją, o Romero užsiaugino didelę ir riebią skiauterę.

97-aisiais Pasirodo grafinis vaidmenų žaidimas Ultima Online, iškėlęs virtualios nuosavybės klausimus. Tai buvo fantastinis pasaulis, kuriame žaidėjai kovodavo su kompiuterio valdomais priešais ar su kitais žaidėjais, gaudavo patirties taškus, virtualius pinigus, keldavo veikėjo lygį, pirkdavo jam įranga ir ginklus, asmeninius namus ir tų namų dekoracijas. Per tris mėnesius žaidimas surinko 50.000 nuolat mokančių žaidėjų – ir tai jau buvo užuomina į šviesią ir turtingą ateitį. Beje, Ultima Online gyvuoja ir šiandien.

Ultima Online 1997 ir 2007
Ultima Online 1997-aisiais ir 2002-aisiais

99-aisiais pasirodė Sony kompanijos žaidimas „Everquest“ panašios tematikos kaip ir Ultima Online, tačiau pasinaudojus technologijų šuoliu, kompanijos Sony Online Entertainment pasaulis buvo pilnai trimatis, perteiktas trečio asmens vaizdui(Ultima Online – izometrinis su labai aukštai esančiu stebėjimo tašku). Su „Everquest“ prasidėjo modernių internetinių žaidimų era.

Patiko šis įrašas? Paremk mus Patreon platformoje!