Autorius: Artojas

Dar vienas pirkinys patenkatnis į keistą „nei šis nei tas“ kategoriją. Viena vertus kainos kokybės santykis vilioja, ypač turint omenyje, kad šie Kazokai pilnai išversti ir dubliuoti Lietuviškai. Kita vertus dėl tos pačios lokalizacijos mes kaip ir netenkam normalaus suporto, nes kiek bandžiau RU ar EN pataisas, jos diegtis kartu su šiuo žaidimu nenori. Tad jei teisingai suprantu, norėdami žaisti žaidimą Lietuvių kalba esame pasmerkti sėdėti su 1.1 versija, kuri tikrai nėra tobula.

Kazokams šiaip jaučiu ypatingą silpnybę, todėl ir šmirinėjau po parduotuves ieškodamas kokios nors šio žaidimo versijos „Geriausio Sandėrio“ skyreliui PC Gamer‘yje. Vieną akimirką vos nenustvėriau Cossacks: Anthology kainavusį ~40 litų, kai netikėtai Maximoje radau Cossacks II lietuvių kalba. Užgrojo patriotiniai jausmai ir atsiveikinęs su nepilna dvidešimtine patraukiau namo. Pirmuosius potyrius su Cossacks II prisimenu gan sunkiai. Tuo metu kai jie išėjo pirkau originalų žaidimą RU kalba kurį iš manęs ant visai pasiskolino vienas Kazokų fanas. Labai nepykau o ir niekad neprašiau, kad žaidimą gražintų, nes RU releas‘as buvo siaubingas. Vėliau pasirodė kalnai pataisų ir žaidimas tapo gerokai stabilesnis ir įdomesnis, tačiau manęs jau tai nedomino nes grįžau prie pirmosios žaidimo dalies, bei jai sukurtų papildymų. Todėl dabar, parsinešęs namo lietuviškus Kazokus 2, nusiteikiau labai maloniam laiko praleidimui. Kaip visada, blemba, be reikalo. Žaidimas turi lygiai dvi priežastis dėl kurių jis nepateko į PC Gamer‘į ir dėl kurių aš jo negalėčiau rekomenduoti kiekvienam strateginių žaidimų entuziastui. Abi jas nurodysiu pabaigoje. Dabar trumpai apie žaidimą.


Grubiai šnekant turim tris žaidimo režimus + žaidimus tinkle. Jei žaidimas pats savaime būtų stabilus tai jo value for money reitingas būtų labai aukštas. Vien dėl tų šimtų valandų kurias galima gerai praleist su žaidimu.

Kad daryti biznį, reikia nišos
Ir GSC dirbę su pirmaisiais Kazokais bei vėliau pasirodžiusiais add-on‘ais ir tęsiniais ją rado. Tuo metu kai startavo frančizė mes neturėjome jokių dėmesio vertų realaus laiko strategijų apie Napoleoniškąją epochą (+ – 100 metų), ir faktiškai nebuvo strategijų be valdomų personažų limito. T.y. kiekviename žaidime mūsų armija turėjo lubas. GSC su Kazokais tas lubas nugriovė leisdami užauginti tokias karines pajėgas kokių labiausiai norisi. Karių besikaunančių mūšio lauke kiekis buvo faktiškai neribojamas tad jie vieni pirmesnių leido pavadovauti daugiatūkstantinėm armijom tikrąją tą žodžio prasme. Kitas dalykas taktinė žaidimo pusė, kurios užuomazgos buvo pirmoje žaidimo dalyje. Burių formavimas, taktinis manevravimas, laiko apskaičiavimas. Pirmoje žaidimo dalyje visi šie faktoriai turėjo prasmės, tačiau galima buvo apsieiti be jų. T.y. žaidimas pasidavė bet kokiam žaidėjo stiliui. Buvo galima laimėti didžiausius susirėmimus turint tris keturis kartus mažesnes pajėgas, tačiau joms vadovaujant. Arba buvo galima pamiršti taktine pusę ir gerai užpumpavus statybinę žaidimo dalį, pasigaminti armiją 10x viršyjančią priešo pajėgas. Tokios situacijoj net ir pats kvailiausias DI susidoroja su jam pavestomis užduotimis.


Europos užkariavimo režimas. Taktinė žaidimo ėjimais dalis.

Laikui bėgant žaidimo mechanika ir balansas kito. Iki Kazokai 2 pasirodymo iš grynosios žaidimo versijos liko labai nedaug. Visų pirma buvo gerokai išaukština taktinė žaidimo pusė. Žaisdami Kazokus 2 siųsdami karius nesuformuotus į būrį, faktiškai išmesite juos lauk. Labai svarbi ir manevrų rolė. Jūsų burys gali duoti salvę ar šaudyti eilėmis maždaug 1 šūvio per minutę greičiu. Ką tai reiškia? Kad po šūvio jūsų kariai užtaisinės ginklus arba jums pageidaujant eis durtynių. Mūšio įkarštyje abi šios opcijos pakankamai blogos. Tad norėdami pasiekti kažkokių rezultatų susirėmimams vadovauti turėsite patys. Tokiu būdu išlaukę teisingo momento ir paleidę salvę akimirksniu laimėsit susirėmimą. Visas žaidimas iš esmės iš tokių mini susirėmimų ir susideda. Svarbiausia laiku pastebėti priešo manevrą ir spėti deramai į jį atsakyti. Tuomet atlikti rokiruotę tarp šaudžiusių ir nešaudžiusių dalinių ir taip pamažu stumtis į priekį.


Mūšio scena. Dar viena priežastis dėl kurių myliu Kazokus. Jie leidžia atgaivinti tas šiltas emocijas kurias patyriau žiūrėdamas „Karo ir Taikos“ ekranizaciją. Deja dalį paveiksliukų paimiau iš gamintojų tinklalapio. Kaip vėliau suprasite, bet kokie bandymai laikyti pakurtą Fraps, buvo vainikuojami skrydžių iš žaidimo į Windows.

Pasikeitė ir žaidimo statybų fazė. Žaidime atsirado kaimai kurie automatiškai generuoja resursus kaimą kontroliuojančiam žaidėjui. Tad grynosios medžiagos kurias tebereikia rinkti yra tik statyboms reikalingas akmuo ir mediena. Pačios statybos yra analogiškos bet kuriam strateginiam žaidimui, daug čia nesiplėsiu. Grįžtant prie kaimų belieka paminėti, kad jie iš esmės taip pat praturtina taktinę žaidimo dalį. Esmė tame, kad jūsų armija naudos resursus anglį, geležį, paraką, maistą realiu laiku. Kiekvienas šūvis surys tam tikrą parako ir geležies kiekį. Kiekvienas kareivis kas dieną norės pusryčių, pietų, vakarienės. Beto reikės mokėti algas auksu. Šių resursų gavybą užtikrina tiktai kaimų išmėtytų po visą žemėlapį kontrolė. Nepasirinkus taktiškai teisingo armijos judėjimo galimi įvairūs ir labai nemalonūs scenarijai. Pavyzdžiui jei delsite užsiimti parako kasyklas eilinio susirėmimo metu gausite pranešimą, kad kariai neturi kuo užtaisinėti muškietų. Tokiu atveju lieka tik 1 išeitis, eiti badytis, bet tokiu atveju jūsų burys užguls priešakinę priešo rikiuotės liniją ir kol jie badysis 2 ir 3 priešo linijos toliau užtaisinės muškietas. Kai jie jas užtaisys jūs mūšį pralaimėsite. Simple as that.

RTS su TBS elementu
Kas liečia pačios žaidimo eigos, ji priklausys nuo pasirinkto režimo. Turim du standartinius režimus tai kampanija ir batalijos. Tai visiškai standartiniai režimai todėl nesiplėsiu. Kur kas smagesnis ir įdomesnis yra užkariauk Europą režimas. Jo esmė ganėtinai paprasta. Turim Europos žemėlapį ir kelias kovojančias puses. Šiame režime žaidimas šiek tiek primena Total War seriją. Ėjimų fazė stebint Europos žemėlapį leidžia manevruoti armijai, tobulinti ginybinius įtvirtinimus, prekiauti ir plėtoti diplomatinius santykius. Kovos fazė vyksta prasidėjus mūsų invazijai į priešo kontroliuojamą teritotiją. Pirklausomai nuo teritorijos lygio mūsų karius pasitiks priešo pajėgos. Abi pusės turi ribotą dalinių ir resursų kiekį. Tad puolančiąjam esminė užduotis yra greitai užtikrinti parako tiekimą, kai tuo tarpu besiginantis (paprastai disponuojantis kiek didesniu armijos kiekiu) gali kurį laiką manevruoti ieškodamas patogiausios vietos mūšiui. Naujų būrių formavimas neįmanomas, tačiau patirtus nuostolius, bent jau pėstininkija gali kompensuoti apsistodama užgrobtuose kaimuose. Šiaip labai įdomus žaidimo režimas, gaila, kad šiek tiek jame šlubuoja diplomatinis modelis ir tai varžo veiksmų laisvę.


2D technologijos privalumas tai itin aukštas detalizacijos lygis. Kai žaidimas tik pasirodė, jis buvo įspūdingas, šiandien tiesiog simptaiškas. Greičiausiai todėl, kad šiandien tokio lygio architektūrą mums gali pasiūlyti ir 3D žaidimai… Su zoom’u leidžiančiu pažvelgti per rūmų miegamojo langus.

Senas žaidimas šiendien
Kazokai II tai senas žaidimas. Net ir tada kai jis pasirodė, 2D technologija ir spraitiniai modeliai jau buvo praeitis. Tačiau kaip ir minėjau daug ko ką siūlo Kazokai to meto strategijos negalėjo pasiūlyti. Turiu omenyje ne tik romantišką Napoleono laikų karo atmosferą, bet ir tam tikrus balistikos ir realistiškumo momentus. Tai taktinė žaidimo pusė kuri paremta karių moralės rodikliais. Kaip tada, taip ir šiandien vis dar maža žaidimų kuriuose reljefas turėtų kritinę reikšmę mūšio baigčiai. O ką jau bekalbėt apie gan realistišką priedangų išnaudojimą arba pelkynuose gęstančius patrankų sviedinių dagčius. Aišku. Šiandien mes turime nemažai žaidimų siūlančių tokio lygio realizmą Company of Heroes ir Blitzkrieg serijos puikiai atstovauja antrojo pasaulinio karo epochą. Total War serija pasirūpina Romos ir Viduramžių epochomis, o štai Napoleono ar JAV civilinio  karo laikai kažkodėl pamiršti. Greičiausiai dėl tų ilgai užsitaisančių muškietų, juk tai boring. Todėl aš į daug ką žiūrėčiau atlaidžiai ir toliau žaisčiau Kazokus II jei ne tos dvi minėtos priežastys…


Kadras iš LT versijos. Tai viena tų situacijų, kai žaidimas ima ir pakimba. Šiaip dialogai išversti tikrai gerai, tačiau balsams ir intonacijoms dar toli iki tobulybės. Tiesa tai svarbu tik Kampanijos režime. Kituose režimuose pokalbių nėra o komandų ir atsiliepimų įgarsinimas geresnis nei vidutinis.

1. Priežastis: Stabilumas ir suportas
Kazokai II LT versija turi visas tas blogąsias savybes kurias turėjo RU leidimas pirmosiomis dienomis. Žaidimas veikia ne stabiliai, nuolat lūžinėja ir išlekia į Windows. Gamintojas nurodo, kad to priežastis per lėta sistema (kurgi ne), arba background procesai. Patikrinau. Įdomumo dėlei išjungiau Steam, Skype ir kitus kasdieną naudingus daikčiukus. Žaidimas tapo stabilesnis, tačiau visiškai bėdos neišsisprendė. Žaidimo be užlinkimo rekordas buvo apie 4 valandas. Šlykščiausia, kad žaidimas sykis nuo sykio nulinksta per cut-scenes. Nežinant kada jos bus (žaidžiant misiją pirmą sykį) negali net išsisaugoti žaidimo, o toks dalykas kaip autosave Ukrainoj tuo metu dar nebuvo išrastas. Kaip jau minėjau RU versijai yra išleista pora pataisų. Jų įdiegti LT žaidimo versijai man nepavyko. Gaila, nes pataisoje nurodytų pataisymų kiekiai ir reikšmė įspūdingi. Teoriškai Akelotė lokalizavusi žaidimą, turėtų lokalizuoti ir visas žaidimo pataisas. Laikas būtų suprasti, kad lokalizacija tai ne tik vertimas, bet ir žaidimo palaikymas. Žodžiu jei bent kažkiek sudominau pačiais Kazokai, venkite Lietuviškos versijos. Priklausomai nuo to kurią užsienio kalbą suprantate, galite pasirinkti bet kurią kitą Kazokų ar American Conquest žaidimo versiją.


Juoką per ašaras sukelia ir Readme byloje esanti info. Su XPSP2 neveikia, Alt-Tab naudoti negalima, ką siūloma padaryti su swap byla net aš nesupratau. Aišku visada galiu parašyti nežiniukui, gal anas žinos :).

2 Priežastis: Geriau pataupyti

Žemiau jūsų dėmesiui pateikiu keletą screenshotų iš naujausio Total War serijos žaidimo Empires. Šis žaidimas apie tą pačią epochą kaip ir Kazokai. Jo grafinis varikliukas kaip visada verčia iš koto. Pirmą syki Total War istorijoje mums leis kauti jūroje! Žinau, kad PC Gamer turi daugiau paveikslėlių šia tema (kurių man inete nepavyko rasti) jie bus išspausdinti sekančiame žurnalo numeryje worldwide. Greičiausiai po to jie pasirodys ir on-line. Tie pavaiksliukai padaryti vykstant sausumos mūšiams. Blemba jie mane sujaudino labiau nei Teros Patrik fotosesija FHM‘e…


Empires Total War išleidimas numatytas metų gale. Taupyti galima pradėti ir dabar…

P.S. „ Ir vis tik Akelotei dedu mažiuka respektuką, bent jau už bandymus paversti žaidimą patogesniu tiems, kas turi keblumų su kalbomis. Kazokai II dubliuoti gan neblogai, kažkokių akis drąskančių vertimo klaidų nepastebėjau. Gal kiek erzina personažų balsai ir intonacijų trūkumas. Iki didelio respekto už lokalizaciją trūksta dar daug. Tikiuosi, kad viskam savas laikas.“